Náměstci primátorky Jihlavy Petr Laštovička a Vít Zeman se sešli s obyvateli lokality U Dubu na Vrchlického ulici. Probírali s nimi přímo na místě chystanou stavbu nových MHD zastávek, které by měly vzniknout přímo u urgentního vstupu do jihlavské nemocnice.

„Občanům ani tak nevadí zastávky samotné, jako spíš narůstající hluk. Cílem schůzky bylo vysvětlit obyvatelům této lokality, že vybudování nových zálivů nebude mít na úroveň hluku žádný vliv,“ sdělil po setkání náměstek primátorky Petr Laštovička.

REKLAMA

Zástupci města přesto slíbili zpracovat novou hlukovou studii, na jejímž základě stanoví opatření, která by obyvatelům rušné ulice vyšla vstříc. „Za diskomfort, který lidem kvůli hluku vzniká, by chtěli nějakou kompenzaci, kterou jim můžeme v budoucnu nabídnout,“ řekl Petr Laštovička. Hlukovou zátěž v této lokalitě se podaří snížit o 1,2 decibelu po odstranění protihlukové stěny u nemocnice. Vzrostlá alej stromů, která z vysázených stromků v budoucnu vznikne, pak sníží hluk o dalších několik decibelů.

Díky zastávkám se může snížit hluk

Snížit intenzitu automobilové dopravy a tím pádem i hluk pomůže právě chystaná podpora MHD. „Zastávky jsou dlouhodobě plánovaným projektem města, který má výrazně zlepšit dostupnost jihlavské nemocnice pomocí MHD. Je běžnou praxí v jiných krajských městech, že každý vstup do nemocnice je pohodlně obsloužen MHD. Cílem je, aby návštěvníci nemocnice nebyli nuceni zatěžovat tuto lokalitu individuální automobilovou dopravou, pokud to není bezpodmínečně nutné,“ vysvětlil náměstek primátorky Petr Laštovička.

Podle něj ale neexistuje žádné rozumné řešení, které by na této silnici výrazně snížilo hluk vzhledem k tomu, jak obecně doprava ve městě roste. „Jsou de facto tři možnosti. Buď instalovat protihlukové stěny, nebo tzv. protihlukový asfalt anebo omezit nebo vyloučit dopravu. První dvě opatření jsou drahá, málo účinná a obyvatelům této lokality kvalitu tichého bydlení nezaručí,“ podotkl náměstek pro dopravu.

Tichý asfalt je drahý a vydrží jen chvíli

Tzv. tichý asfalt je jedno z protihlukových opatření, které může město za cenu zvýšených nákladů realizovat, aby splnilo podmínky Krajské hygienické stanice (KHS) při výstavbě dopravní infrastruktury. „Jde ale o nefunkční opatření, protože tichý asfalt udrží své protihlukové vlastnosti maximálně do první zimy a pak je ztrácí. Navíc stavbu prodražuje o 20 procent a akustická studie stojí desítky tisíc korun, které jsou zcela zbytečně vynaloženy z peněz daňových poplatníků. Protihlukový asfalt je pouze drahé odstranění byrokratické překážky, ale žádné reálné výsledky pro občany nepřináší,“ upozornil náměstek.

Požadavek ohledně protihlukového asfaltu měli hygienici i na společnost Möbelix, jehož prodejna byla na Vrchlického nedávno otevřena. Město jej ale vyhodnotilo jako neopodstatněný a nabídlo nábytkovému řetězci pomoc při vyjednávání s KHS, aby místo něj na vlastní náklady odstranili protihlukové stěny, které odráží hluk do oken lidí, kteří v lokalitě bydlí.

KHS jako partner města

„Město by bylo rádo, kdyby KHS pouze nepožadovala splnění hygienických limitů, ale byla zároveň partnerem, který navrhuje řešení, protože z našeho pohledu žádné rozumné řešení na snížení hluku není. Zpětně napravovat chyby, které vznikly při rozvoji města, už nemůžeme a jakékoliv opatření technického rázu, které známe, bude nefunkční," řekl Petr Laštovička.

Podle něj by KHS měla spolupracovat s městem na jeho vývoji a podílel se i na urbanismu. "Měla by například mít požadavky na developery, aby provedli už v době výstavby například řízenou cirkulaci vzduchu nebo osadili protihluková okna, protože žádné naše dodatečné stavební řešení občanům nepomůže a hluk nesníží,“ dodal náměstek.

Zahájení rekonstrukce Vrchlického ulice je v plánu nejpozději na jaře 2020. Akustickou studii město splní o 0,3 decibelu.